Waarom continue klantfeedback onmisbaar is voor softwareontwikkeling

Product Development Director Visma

Het leveren van hoogwaardige software staat centraal in het werk van developers. Hoewel er voor het ontwikkelen van software gestructureerde en in de praktijk bewezen methodes bestaan, betekent dit niet altijd dat de software ook succesvol zal zijn. Het succes valt of staat met wat de klant van de software vindt.

door Wijnand van Plaggenhoef

Het is zaak dat de klant in elke stap van het ontwikkelproces wordt meegenomen. Dat gaat dus verder dan enkel de opstartfase: voor continue ontwikkeling van software is doorlopende klantfeedback essentieel. Vaak worden klanten echter vooral aangehaakt bij de eerste stappen in het ontwikkelproces, waarbij het accent ligt op welke wensen eindgebruikers hebben en voor welke problemen zij een oplossing nodig hebben. Dit kan door in gesprek te gaan met bijvoorbeeld een hr-professional over de mogelijke belemmeringen bij het registreren van uren of het bijhouden van verlof. Aan de hand van deze pijnpunten kunnen bedrijven software ontwikkelen die hierop aansluit.

Maar ook daarna is het belangrijk om eindgebruikers aan te blijven haken. Zo is het zinvol om een gevarieerde groep gebruikers een bètaversie van de software aan te bieden. Gebruikers geven dan bijvoorbeeld feedback over bugs of functionele tekortkomingen. Het geeft hen ook de mogelijkheid om suggesties voor verbeteringen te geven op het gebied van bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid. Deze feedback kunnen organisaties verzamelen via klantgesprekken, in-app feedback, enquêtes of via een online-community.

[....]

Gerelateerde vacatures

Bekijk ook eens deze vacatures

Achmea
3.855 - 5.293
Medior
Leiden
Centric
6.812
Senior
Gouda
Achmea
Marktconform
Junior
Apeldoorn