Waarom je ondanks SEO-erosie toch moet blijven investeren in SEO
Al jaren neemt het websiteverkeer dat via zoekmachines binnenkomt af. Dat komt vooral doordat Google meer advertenties en featured snippets toont en omdat Local Packs en nieuwscarrousels prominenter aanwezig zijn, waardoor deze meer pixels en klikken wegsnoepen van de organische zoekresultaten. Dit fenomeen noemen we SEO-erosie.
Nog meer erosie: Google’s AI Overviews
De volgende stap van Google hierin is AI Overviews. Dit zijn antwoorden op zoekvragen die worden gegeven door een chatbot en direct bovenaan staan, wat ervoor zorgt dat andere zoekresultaten verder worden weggedrukt. In mei lanceerde Google AI Overviews met veel bombarie in de Verenigde Staten, maar vanwege een stortvloed aan negatieve reacties keerde het bedrijf al snel op zijn schreden terug. De antwoorden die werden gegeven door AI Overviews waren namelijk op zijn zachtst gezegd ‘bijzonder’ te noemen en de bronnen die erbij werden getoond waren ook zeer discutabel. Google ging dan ook terug naar de tekentafel en lijkt het lek nu gedicht te hebben en zet weer meer in op AI Overviews. In augustus 2024 werd bij bijna twintig procent van de zoekopdrachten AI Overviews getoond, zo blijkt uit data van Advanced Webranking
[....]